Mobiliteitsbudget voor iedereen!

 

De perfecte cross-over tussen mobiliteit en HR. Zo zouden we onze gast bij de 5de aflevering van onze podcast 'Kilowattuur' kunnen definiëren. Pieter Nobels is Reward Services Director bij PWC Belgium. Tijdens ons evenement 'Pedal Power' voerde hij een stevig betoog voor een mobiliteitsbudget voor iedereen. We waren zo overtuigd van zijn presentatie dat we hem nog eens uitnodigden voor een podcast aflevering!

Schermafbeelding 2024-02-14 174431

1u20 minuten in het woon-werkverkeer 

"Vandaag spendeert de gemiddelde Belg ongeveer 1uur en 20 minuten aan zijn/haar woon-werkverkeer. Iets meer dan één achtste van de werkdag dient om naar de werkplaats te gaan" . 

Reden te meer om mobiliteit als een essentiële bouwsteen van een verloningspolitiek te beschouwen. Hoe aangenamer je die ervaring maakt, hoe beter. Het is dan ook de taak van de werkgever om na te denken over de mobiliteit van zijn medewerkers. 

Pre-COVID filezwaarte

Telewerken is het nieuwe normaal. Maar helaas zijn we ook vrij snel teruggekeerd naar het oude normaal. Vandaag hebben we in Vlaanderen het record van het aantal uren filezwaarte van voor de COVID- pandemie overschreden. 

Schermafbeelding 2023-12-14 175120

Files zorgen voor stress en tijdverspilling. Tijd is ons kostbaar en stress kunnen we missen als kiespijn. Een goede mobiliteit kan dus een injectie geven in de kwaliteit van ons dagelijks leven. Maar welke oplossingen zijn er? 

Potentieel voor alternatief vervoer

En toch is het niet allemaal kommer en kwel, want opportuniteiten loeren om de hoek. Vandaag worden meer dan 50% van alle woon-werkverkeer verplaatsingen onder de vijf kilometer afgelegd met de auto. Het gaat om verplaatsingen die op het lijf geschreven zijn van de fiets, openbaar vervoer of een combinatie van dat alles.

Schermafbeelding 2023-12-14 175629

Mobiliteitsbudget voor iedereen

Welke oplossingen zijn er? Het federale mobiliteitsbudget heeft alles om een gamechanger te zijn. Helaas is die regeling enkel van toepassing voor mensen die een bedrijfswagen hebben (of die er minstens recht op hebben).

Waarom het mobiliteitsbudget niet opentrekken voor alle werknemers en iedereen zelf bewust laten nadenken over zijn of haar mobiliteit? Aldus de kern van het betoog van Pieter. 

 

Uitsmijter

What's next? Wat zou Pieter dan concreet voorstellen? We stellen hem 2 use cases voor. Pieter als premier en pieter als CEO.

- Premier Nobels: Het mobiliteitsbudget breder maken en als overheid alternatieve mobiliteit zoals het openbaar vervoer, deelmobiliteit en andere initiatieven blijven stimuleren en zo het aanbod te verbreden

- CEO Nobels: Luister naar je mensen, kijk naar je omgeving. Creëer een engagerende ervaring voor je medewerkers. Betrek hen in het mobiliteitsplan. Als je je mensen niet meeneemt zal de adoptiegraad van je plan ook ondermaats blijven. hebben. En dat is 2 keer verliezen.

 

Bekijk de volledige podcast hier:

 

 

Fietsleasing?

Geïnspireerd om een mobiliteitsplan op te zetten? Op zoek naar een partner om je fietsbeleid te gaan vormgeven? We're here to help! Stuur ons een berichtje en we fietsen (badumm-tss) je door de mogelijkheden.

SHARE