Een elektrische fiets stoot 3 gram CO2 uit per reizigerskilometer, een gewone fiets zelfs geen

 

Weinig dingen die zo effectief zijn voor het klimaat als je auto af en toe laten staan. En dat is nodig, want het aantal wagens en de bijbehorende uitstoot blijft maar stijgen…

1108-Joule-lifestyle-WR-35

Onlangs peilden Humo en De Morgen in hun grote ‘angstenquête’ naar waar de Vlamingen van wakker liggen. Oorlog, economie en gezondheidszorg staan uiteraard bovenaan, maar daaronder prijkt een ander belangrijk onderwerp: klimaatverandering. Maar liefst 72 procent van de Vlamingen is bang, bezorgd of verontrust voor klimaatverandering, extreem weer en natuurrampen.

Die angst is uiteraard gegrond: 2023 was niet alleen het warmste jaar sinds het begin van de metingen, de wereld werd ook geteisterd door natuurrampen. De voormalig NASA-wetenschapper James Hansen liet in The Guardian optekenen ‘dat 2023 herinnerd zal worden als het moment waarop onze mislukkingen duidelijk werden.’

 

23,4 procent uitstoot door transport

Wanneer we daar verandering in willen brengen, moeten we vooral kijken naar de impact van bedrijven en structurele aanpassingen op vlak van de energie die we consumeren. De Europese Green Deal speelt daar een belangrijke rol in, maar ook als individu kunnen we nog altijd ons steentje bijdragen.

Een van de grootste factoren die een rol speelt bij klimaatverandering is de CO2-uitstoot. In België is maar liefst 46 procent daarvan op de een of andere manier afkomstig van de industrie. Bijna een kwart van de uitstoot - 23,4 procent - is afkomstig van transport. En het erge is: dat aandeel wordt steeds groter. Terwijl de uitstoot in bijna alle takken omlaag gaat, is die van vervoer tussen 1990 en 2022 met 15,8 procent gestegen. 

De fiets als alternatief

Hoewel vervoer een brede omschrijving is, is 96 procent van de uitstoot afkomstig van ons wegverkeer. De binnenscheepvaart is goed voor 1,7 procent en het treinverkeer voor 0,3 procent. Het aantal auto’s blijft ook stijgen: op 1 augustus 2023 telde België 6.030.700 personenwagens, wat 1,4 procent meer is dan het jaar voordien.

We trappen een open deur in wanneer we zeggen dat de fiets een ecologisch verantwoord alternatief is voor die auto’s. Een wagen heeft een CO2-uitstoot van tot wel 149 gram per reizigerskilometer, een elektrische fiets 3 gram en een gewone fiets zelfs helemaal geen. Dat kan tellen.

Afbeelding1-2

Meer publieke ruimte

De auto wisselen voor een fiets heeft ook een grote impact op hoe we naar onze omgeving kijken. Zo is er in Vlaanderen 25 vierkante meter parkeerterrein per inwoner - er zijn zelfs meer parkeerplaatsen dan bewoners. Dat aantal neemt alleen maar toe, terwijl we net nood hebben aan minder verharding om het regenwater vlotter af te voeren. Hier en daar ontstaan zelfs initiatieven om die publieke ruimte terug te claimen en er kleine tuintjes van te maken. Een ding is duidelijk: hoe meer mensen de auto voor een fiets wisselen, hoe minder parkeerplek er nodig is.

Wil je meer weten over de impact van fietsen op het klimaat? Laten we er samen over praten!

Contacteer vrijblijvend één van onze medewerkers. Dan leggen we het graag eens uit bij een koffie en 2 speculaasjes.

 

1108-Joule-lifestyle-WR-31

De voordelen van fietsleasing!

Bekijk ook even deze blog artikels over de andere voordelen van fietsleasing:

💶 Financieel: fietsleasing is goed voor je portemonnee

🕓 Functioneel: minder stress en sneller van A-Z

🍎Gezondheid: fietsleasing en de gezondheid

 

SHARE